یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ | Sunday 26 May 2024

همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن و عترت موسسه قرآن و عترت جامعه القرآن الکریم انار در طرحی جالب اقدام به برگزاری آموزش قرآن به شیوه مکتب خانه های قدیم نموده است

همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن و عترت موسسه قرآن و عترت جامعه القرآن الکریم انار در طرحی جالب اقدام به برگزاری آموزش قرآن به شیوه مکتب خانه های قدیم نموده است 

به گزارش ” انارما” همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن و عترت موسسه قرآن و عترت جامعه القرآن الکریم انار در طرحی جالب اقدام به برگزاری آموزش قرآن به شیوه مکتب خانه های قدیم نموده است و در این مکتب خانه از دو پیسکسوت قرآنی خانم ها بی بی زهرا هاشمی با بیش از ۸۰ سال سن و بی بی فاطمه هاشمی با ۷۰ سال سن در غرفه جامعه القرآن الکریم انار تدریس می شد.

بی بی فاطمه هاشمی در مصاحبه با خبرنگار ” انارما” اظهار داشت :در آن روزگار دو نوع مکتب خانه وجود داشت، یکی به صورت خصوصی که در منازل اعیان و رجال برای فرزندانشان بود و نوع دیگر مکتب خانه های عمومی بودند که تمام طبقات و خانواده ها فرزندانشان را  برای یادگیری قرآن بصورت هفتگی راهی آنجا می کردند.

بانوی پیشکسوت قرآنی گفت: در قدیم قریب به ۶۰ سال پیش دروسی که در مکتب خانه ها تدریس می شد عبارت بود از خواندن و نوشتن حروف الفبا و در سال دوم به آنها عم جزء (سوره های کوچک قرآن) آموزش داده و در سال های بعد قرآن، گلستان سعدی، نصاب الصبیان، جامع عباسی، ابواب الجناس و… . تدریس می شد.

وی در ادامه گفت: این مکتب خانه ها توسط ملا یا ملاباجی های زن شناخته می شد و به صورت ملاها با “عمامه، عبا و ردا” و ملا باجی زن نیز با “چادر و چارقد” با شاگردان برخورد می کردند.

این پیشکسوت قرآنی مطرح کرد:ملاها و ملاباجی ها علاوه بر آنکه در مکتب ها، آموزش می دادند، در مجالس خانوادگی به قرائت قرآن، مولودی، سفره حضرت عباس، زینب، رقیه و… می پرداختند.

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی