دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

عضو انجمن بین‌المللی اکوتوریسم گفت: آتش‌فشان‌های زیادی در استان کرمان وجود دارد که خاموش هستند و قرن‌ها بدون فعالیت باقی مانده‌اند و بنابر این تهدید آتش فشان های کرمان…

به گزارش انارما به نقل از بوتیا،عضو انجمن بین‌المللی اکوتوریسم گفت: آتش‌فشان‌های زیادی در استان کرمان وجود دارد که خاموش هستند و قرن‌ها بدون فعالیت باقی مانده‌اند و بنابر این تهدید آتش فشان های کرمان جدی نیست.

آتش فشان راین

محمد جهانشاهی با اشاره به اینکه مخروط هزار، اصلی‌ترین پدیده‌ آتش‌فشانی استان است که از نظر شکل ظاهری به مخروط بزرگ دماوند شباهت دارد، تصریح کرد: آتش‌فشان‌های راین، لوت، مزاحم، آج بالا و آج پایین مشهورترین آتش‌فشان‌های استان کرمان هستند.

وی در ادامه روستای صخره‌ای میمند را حاصل فعالیت‌های آتش‌فشانی و توانایی انسان برای هماهنگی با محیط دانست و اظهار کرد: اگر شرایط برای نقش‌آفرینی ظرفیت‌های آتش‌فشانی استان به منظور توسعه‌ گردشگری فراهم شود، بدون شک جایگاه قابل توجهی را در صنعت گردشگری و توسعه‌ استان به خود اختصاص می‌دهند.

جهانشاهی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر جذابیت آتش‌فشان، در استان کرمان مورد توجه قرار نگرفته، تصریح کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورها از جذابیت آتش فشان ها در راه رسیدن به سرمایه هنگفت توریستی بهره برده و بر تعداد گردشگران هر ساله خود می افزایند.

آتش فشان راین

در جنوب شرق شهر راین واقع در استان کرمان، در اطراف دهکده‌های قلعه حسنعلی، قلعه حیدر و توتک تعداد ۱۵ دهانه انفجاری وجود دارد.

محققان در ابتدا این دهانه ها را محل برخورد سنگهای آسمانی دانستند اما پس از تحقیقات بیشتر آنها را دهانه های آتشفشانی تشخیص دادند که بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال قبل فعال بوده اند.

دهانه آتشفشان کل نمکی که از بزرگترین دهانه های آتشفشانی ایران است یکی از پدیده های منحصر به فرد زمین شناسی ایران قرار می باشد. در دهانه این آتشفشان چشمه های نمکی کلورید سدیم قرار دارد و شکل بسیار جذابی را پدید آورده است.

آتش فشان های لوت

این دهانه آتشفشان خاموش مانند زیبایی خفته در اعماق کویر لوت چشم نوازی و دلبری می‌کند.

در غرب لوت دو مخروط آتشفشان جوان به چشم می خورد. سن آنها مربوط به دوران کواترنو است این آتشفشان ها از نوع آرام می باشد.

آتش فشان مزاحم

آتش‌فشان مزاحم با مساحت ۶۲۵ کیلومتر مربع در شمال غربی استان کرمان و شمال شرقی شهرستان شهربابک واقع شده است.
این آتش‌فشان بیش از ۲ میلیون سال است که آرام و خاموش می‌باشد و احتمال فعالیت آن، بسیار ضعیف است.

آج بالا و آج پایین

کوه آتش فشان مخروطی شکل آج بالا  به ارتفاع ۲۹۰۵ متر در شمال غربی شهرستان شهربابک و در نزدیکی شهر دهج  ،درمسیر جاده شهربابک – دهج – یزد  واقع گردیده است .  سن آتش فشان آج ، پتیوسن در نظر گرفته شده است ، ولی ممکن است به اوایل کواترنو نیز تعلق داشته باشند این آتش فشان رژیم انفجار دارد و از دوره کواترنو غیر فعال بوده است.

جوانترین فاز ماگمایى ، آتشفشانى در استان کرمان مربوط به کوه هاى آج بالا و پایین دهج می باشد . کوه آتشفشان مخروطی آج پایین هم  با ارتفاع ۳۱۱۶ متر در جنوب آج بالا قراردارد .

آتش فشان بیدخوان

آتشفشان بید خوان نمونه جالب و کاملى از یک استراتوولکان شبیه کوه مزاحم واقع در چهار گوش شهر بابک است. این آتشفشان در زمان پلیوسن داراى فعالیت بوده است. شعاع عمل این آتشفشان حدوداٌ به ۲۰ کیلومتر (نزدیکى آبادى باغابر) مى رسد. دهانه آتشفشا) در محل آبادى هاى بید خوان و باب زیتون واقع است.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی