جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

  به گزارش انارما به نقل از  فارس، در نخستین روز از هفته جهانی ایدز در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت پیش از ظهر امروز نخستین و مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی HIV در کرمان افتتاح شد. افتتاح این آزمایشگاه همزمان با ۱۰ آزمایشگاه قطب تشخیص ایدز در کشور به صورت مرجع انجام […]

 خبرگزاری فارس: کرمان مرجع تشخیص ایدز در جنوب‌شرق کشور شد

به گزارش انارما به نقل از  فارس، در نخستین روز از هفته جهانی ایدز در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت پیش از ظهر امروز نخستین و مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی HIV در کرمان افتتاح شد.

افتتاح این آزمایشگاه همزمان با ۱۰ آزمایشگاه قطب تشخیص ایدز در کشور به صورت مرجع انجام گرفت که سه آزمایشگاه در تهران و هشت آزمایشگاه دیگر در اصفهان، اهواز، زاهدان، ساری، تبریز، شیراز و بندرعباس افتتاح شد.

سازمان انتقال خون بازوی کمکی شبکه آزمایشگاهی تشخیص HIV

از سال گذشته معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی به منظور تمرکززدایی در نظام تشخیصی و در راستای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت برای نخستین‌بار در کشور راه‌اندازی شبکه‌های آزمایشگاهی تشخیص HIV را در دستور کار خود قرار داد.

پیش از این سازمان انتقال خون کشور وظیفه تشخیص آزمایشگاهی HIV در تمام سطوح را بر عهده داشت که افزایش مراجعه‌کنندگان به این سازمان و گستردگی جغرافیایی کشور مشکلاتی را در روند برنامه‌ریزی و پاسخ‌گویی به‌هنگام ایجاد کرده بود.

افتتاح شبکه‌ آزمایشگاهی تشخیص HIV با فعالیت تخصصی ۱۱ آزمایشگاه مرجع در سطح کشور علاوه بر حفظ جایگاه سازمان انتقال خون کشور سبب ارتقای مراکز تحقیقات ایدز می‌شود با این حال سازمان انتقال خون کشور همچنان نقش بازوی کمکی در مدیریت شبکه آزمایشگاهی تشخیص HIV را ایفا می‌کند.

تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحت پوشش هستند

هر چند در شبکه آزمایشگاهی تشخیص HIV تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عضو نظام تشخیص آزمایشگاهی این شبکه قرار گرفتند، اما ۱۱ دانشگاه به عنوان مرجع موفق به کسب مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع تشخیص طبی ایدز شدند.

در این راستا دانشگاه علوم پزشکی کرمان پس از انجام گذراندن مراحل مقدماتی و تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات موفق به راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص HIV در جنوب‌شرق کشور شد و علاوه بر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، رفسنجان، بم و جیرفت به استان‌های مجاور نیز خدمات ارائه می‌دهد.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم‌اکنون به پشتیبانی، آموزش و نظارت بر فعالیت‌های آزمایشگاه‌های معین تعیین شده برای انجام آزمایش‌ها و مراقبت از کیفیت نظام آزمایشگاهی متعهد است.

تشخیص سرولوژیکی شمارش سلول‌های Ct4

این آزمایشگاه‌ها برای نخستین‌بار در کشور تمام مراحل تشخیص HIV اعم از آزمایش تشخیص سریع و به موقع ابتلا به ویروس، آزمون‌های الایزا، شمارش سلول‌های CD4 و تست‌های مولکولی را انجام می‌دهد.

همچنین در راستای پیشگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به نوزاد و پایش درمان ایدز و کنترل روند بیماری اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

این آزمایشگاه‌ها دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی سرولوژیکی شمارش سلول‌های Ct4 که شاخص اصلی ایمنی بیماران هستند که برای شناسایی بیشتر و اندازه‌گیری میزان بار ویروس در بدن بیماران آزمایشات مولکولی انجام می‌شود.

صندوق جهانی مبارزه با ایدز هزینه تجهیزات هر آزمایشگاه که حدود ۲۰۰ میلیون تومان شده را تقبل کرده است.

علامت ایدز: بی‌علامتی

سعید صحبتی در مراسم افتتاحیه مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی HIV در جنوب‌شرق کشور اظهار داشت: راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص ایدز گام مهم و بزرگی در راستای نظام سلامت کشور است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان عنوان کرد: ایدز تهدیدکننده اصلی سلامت جهان است و هیچ کشوری اعم از کشور ما از هجوم آن مستثنا نیست.

وی افزود: وقتی صحبت از ایدز می‌شود با معضلی مواجه هستیم که هیچ علامتی برای شناسایی بیماران ندارد و می‌توان گفت که علامت بیماری ایدز بی‌علامت بودن آن است که در بیماران مانند افراد سالم هیچ علامتی ناشی از وجود این بیماری در بدن شخص نمایان نیست.

صحبتی متذکر شد: آزمایش تشخیص ایدز در این زمینه نه تنها به خود فرد بلکه برای برنامه‌ریزی‌های کلان نظام سلامت هر کشور موثر است که افراد پس از انجام آزمایش نیز در صورت منفی بودن خیالشان راحت است و در صورت مثبت بودن به درمان و عدم پیشرفت بیماری خود کمک کردند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه مجهز به گران‌ترین و پیشرفته‌ترین امکانات تشخیص ایدز است که علاوه بر شناسایی بیماران در روند درمانی و کنترل بیماری آنها نیز سهم بسزایی دارد.

وی افزود: شعار هفته ایدز در امسال «درمان HIV همه‌گیری را مهار می‌کند، پیشگیری کنید، درمان کنید، زندگی کنید» نام گرفته است.

افزایش ایدز در خاورمیانه؛ روزانه ۶ هزار نفر ایدز می‌گیرند

خداداد شیخ‌زاده مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این مراسم اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵ میلیون بیمار مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارد و به طور متوسط روزانه ۶ هزار نفر دچار ابتلا به این بیماری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه عمده مبتلایان به این بیماری در کشور آفریقا هستند، گفت: بیماری ایدز هم‌اکنون در دنیا روند رو به کاهشی دارد، اما در خاورمیانه شاهد افزایش آن هستیم.

افزایش ۶۰ درصدی ایدز در جوانان و خانم‌ها

وی افزود: در کشور ما نیز اقدامات مبارزه با ایدز زیاد شده اما در کمال تاسف الگوهای این بیماری تغییراتی داشته است، در قدیم اکثر مبتلایان از آقایان بودند و امروز جوانان و خانم‌ها در راس مبتلایان به بیماری ایدز هستند.

شیخ‌زاده بیان داشت: راه انتقال این بیماری نیز تفاوت پیدا کرده، آمار گذشته نشان از شیوع این بیماری در میان معتادان و روش استفاده از سرنگ‌های مشترک داشت، اما امروزه ۶۰ درصد مبتلایان به این بیماری جوانان و خانم‌ها هستند.

وی با ابراز نگرانی از افزایش ابتلای بیماری ایدز در جوانان و خانم‌ها عنوان کرد: امروزه رفتارهای پرخطر جنسی به ویژه رفتارهای جنسی حفاظت نشده در جوانان و خانم‌ها افزایش یافته که عمدتا انتقال بیماری در خانم‌ها از طریق همسر معتاد بوده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: شیوع بیماری ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی ۱۵ درصد و روابط جنسی پرخطر ۱۳ درصد را به خود اختصاص داده است.

ماهواره‌ها رفتارهای پرخطر جنسی را افزایش می‌دهند

وی افزود: از دهه ۶۰ به بعد به دلیل الگوپذیری‌های غلط در جامعه از جمله برنامه‌های ماهواره شاهد افزایش بیماری ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی بوده‌ایم که سال گذشته آمار ۳۶٫۸ درصدی را در این زمینه نشان داد.

شیخ‌زاده متذکر شد: افرادی که دارای رفتارهای پرخطر هستند، حتما به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند، اطلاعات آنها کاملا محرمانه خواهد بود.

احمد انجم‌شعاع نیز در مراسم افتتاح مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی HIV جنوب‌شرق کشور در کرمان اظهار داشت: ایدز در تمام جوامع وجود دارد، اما نگاه‌های واقع‌بینانه به این بیماری در سال‌های اخیر موجب راه‌اندازی شبکه آزمایشگاه تشخیص HIV شد.

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در این راستا کارگروه تخصصی در وزارتخانه بهداشت تشکیل شد و به منظور پیشگیری از شیوع ایدز، کنترل و درمان آن و همچنین بالا بردن سطح آگاهی مردم برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: در کنار برنامه‌ها و هماهنگی‌های لازم راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص این بیماری در سطح کشور با مرجعیت ۱۱ آزمایشگاه صورت پذیرفت.

انجم‌شعاع خاطرنشان کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز به دلیل داشتن مجهزترین آزمایشگاه تشخیص آنفلوانزا در کشور و نیز پس طی آزمایش‌ها و عبور از فیلترهایی مفتخر به کسب مجوز راه‌اندازی یکی از آزمایشگاه‌های تشخیص HIV در جنوب‌شرق کشور شد.

مسئول آزمایشگاه تشخیص ایدز کرمان گفت: راه‌اندازی این آزمایشگاه را در کلینیک جوادالائمه(ع) به دلیل داشتن فضای وسیع انتخاب کردیم و در این زمینه کارهای ساخت‌وساز آزمایشگاه یک ماه به طول انجامید.

وی افزود: خدمات ارائه‌دهنده این آزمایشگاه شامل تشخیص اولیه بیماری، انجام تست‌های آزمایشگاهی برای متخصصان درمانگر در خصوص اطلاع از وضعیت بیمار، کنترل و درمان بیماری است.

انجم‌شعاع تاکید کرد: امیدواریم در راستای اجرایی شدن نظام تحول سلامت در کشور و پیشبرد اهداف آن تمام مسئولان همت گمارند.

مشاوره و آزمایش تشخیص ایدز محرمانه و رایگان است

به گزارش فارس از آنجایی که ظاهر سالم افراد دلیلی بر عدم ابتلا به ویروس عامل ایدز نیست، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کرمان علاوه بر پاسخگویی به سئوالات عموم در صورت تشخیص فرد مبتلا به ایدز اقدامات لازم را برای انجام آزمایش تشخیص ایدز به صورت کاملا محرمانه و رایگان انجام می‌دهد.

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به نشانی خیابان مطهری غربی – روبه‌روی کوچه ۲۵ با شماره تلفن ۳۲۲۳۱۹۸۲-۰۳۴ آماده ارائه‌دهنده خدمات مربوطه است.

مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی HIV در کرمان به عنوان آزمایشگاه مرجع در جنوب‌شرق کشور در کلینیک جوادالائمه (ع) کرمان واقع در خیابان ابوذر شمالی – کوچه ۲۵ است.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930908000902#sthash.1vj8801V.dpuf

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی