جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

به گزارش انارما ،حجت الاسلام جواد نصرالله پور از اساتید حوزه و دانشگاه و مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در مصاحبه اختصاصی با انارما در رابطه با بحث استفاده از شبکه های اجتماعی که در دوسال اخیر به سرعت در بین اقشار مختلف کشور مورد توجه قرار گرفته است گفت:رشته ی جدیدی در […]

IMG_7510

به گزارش انارما ،حجت الاسلام جواد نصرالله پور از اساتید حوزه و دانشگاه و مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در مصاحبه اختصاصی با انارما در رابطه با بحث استفاده از شبکه های اجتماعی که در دوسال اخیر به سرعت در بین اقشار مختلف کشور مورد توجه قرار گرفته است گفت:رشته ی جدیدی در سال های اخیر در دانشگاه های غرب ایحاد شده است تحت عنوان روانشناسی شبکه های اجتماعی ، که در این رشته روانشناس چگونگی ورود و انگیزه فرد را از استفاده از شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد و اینکه آیا در شبکه های اجتماعی فضا برای افراد خودشیفته بیشتر است یا افراد جامعه گریز.

وی اظهار داشت: فضای مجازی در سه محور مزایا ،معایب و راهکارهای در امان ماندن از معایب شبکه های اجتماعی در عین استفاده مطلوب از آنها قابل بررسی است و با این اوصاف هم میتوانیم بگوییم شبکه های اجتماعی برای جامعه و جوانان ما هم فرصت است و هم تهدید.

این استاد حوزه افزود:فرصت از این جهت هستند که از جنبه انتقال تجارب و اطلاعات ، ارتباط ارزان ، تسهیل در ارسال فیلم و عکس، و اینکه مکانی برای ارائه توانمندی های افرادی که تریبونی برای نشان دادن خود ندارند مفید است .

حجت الاسلام نصرالله پور  در خصوص تهدید های شبکه های اجتماعی گفت: تکنولوژی های وارداتی به کشور برخواسته از نیازها و متناسب با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما نیستند و مطمئنا این شبکه های اجتماعی متناسب با سیاست گذاری ها و خواسته های کشور های صادر کننده طراحی شده است و آموزش های لازم در خصوص استفاده دقیق و هدفمند از این شبکه ها برای مردم ما ارائه نشده است و گهگاهی در مقابل این تهدید فیلتر کرده ایم که متاسفانه تجربه نشان داده است که گاهی محدودیت ها جذابیت به دنبال دارد و اینگونه مقابله کردن نتیجه معکوس میدهد.

وی با انتقاد از دولت در بحث ساماندهی فضای مجازی گفت:متاسفانه دولت نشان داده است که در بحث فضای مجازی هیچ گونه برنامه ای در خصوص  فرهنگ سازی استفاده صحیح از فضای مجازی ندارد و در این سال ها تنها رئیس جمهوری آمده و  فیلتر کرده و دیگری تحت تاثیر جو انتخاباتی و برای رای جمع کردن و جلب توجه گفته است فیلتر ها را بر میدارم و متاسفانه در خلال این بی برنامگی ها آسیب اصلی را مردم دیده اند.

وی ادامه داد: باید به جوانان گفته شود که شما اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می کنید  توسط برنامه ریزان فرهنگی جهان که از قضای روزگار دشمنان ما هستند رصد میشود و به شدت به آنان نیاز دارند و ذائقه های فرهنگی ،سیاسی،اقتصادی و حتی اعتقادی جوانان ما را آنالیز و در تهاجمات فرهنگی جنگ نرم  از این اطلاعات استفاده می کنند و از طرفی خواسته ها و تمایلات جوانان ما را براساس اطلاعاتی که پردازش میکنند به آن سمتی که مد نظرشان هست سوق می دهند.

IMG_7513 - Copy

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد:  آسیب مهمی که در بحث استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران مطرح است فقر سواد رسانه ای در بین خانواده های ایرانی است. برای مثال اگر جوانی بخواهد به مسافرت برود خانواده اش بطور دقیق او را کنترل و راهنمایی میکنند تا برود و برگردد . همین فرزند به راحتی وارد فضای مجازی میشود و به فضایی که بشدت خطرناک  و مخرب تر از خروج فیزیکی از خانه است دسترسی پیدا می کند و  در این زمینه خانواده اش سهل انگاری می کنند و بدون اطلاع از آسیب های مخرب این شبکه ها این گمان را می کنند که فرزندشان در کنارشان است و این معضل ، زنگ هشدار را برای مسئولین به صدا در می آورد که باید بجای فیلتر کردن به فکر بالا بردن سواد رسانه ای خانواده ها باشند.

وی افزود: در کنار بالا بردن سواد رسانه ای باید اطلاعاتی که مردم میخواهند به آنها ارائه دهیم. رسانه ملی (صدا و سیما) مرتبا شبکه اضافه می کند که از جهتی این کار خوب است اما نکته مدنظر اینست که رسانه ها باید تنوع داشته باشند که متاسفانه اینگونه نیست و اکثر وقت ها اخبار و برنامه های تلویزیونی تکراری است .

حجت الاسلام نصرالله پور در ادامه اظهار داشت: مسئولین فرهنگی ما اساسا پیچیدگی های فرهنگی جامعه را درک نمی کنند و با آمد و رفت دولت ها اتفاق خاصی نمی افتد و فقط پست ها جابجا میشود چرا که تحول در حوزه فرهنگ ، مسئولینی شجاع با بینش فرهنگی بالا و با اعتقاد دینی بالا لازم است تا بتوانند تحول در عرصه فرهنگ ایجاد کنند.

وی به آشفتگی که بواسطه استفاده آموزش ندیده از شبکه های اجتماعی در افراد ایجاد میشود اشاره کرد و گفت:شبکه های اجتماعی سبک زندگی جامعه را تخریب میکنند و متاسفانه در این شبکه ها سبک زندکی غربی اشاعه میشود .برای مثال فرهنگ نگهداری و سرگرمی با سگ که یک فرهنگ غربی است در حالیکه در فرهنگ ایران جایی نداشته است بعضا رسوخ پیدا کرده است.
حجت الاسلام نصر الله پور افزود: گاهی جذابیت های کاذب و روانی موقتی منجر به اعتیاد میشود که از اعتیاد به مواد مخدر خطر ناک تر است و اعتیادی است که میتواند قدم اول انحراف را در نوجوانان ما بوجود آورد.

ادامه دارد…

دیدگاه کاربران

م - ا پنج‌شنبه 9 جولای 2015 - 10:02 ق.ظ

خداوند این استاد برجسته و سایر علمای حقیقی دین را حفظ فرماید انشاء الله

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی