شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

بعضی از محدودیت ها را شاید ما خودمان برای خودمان ایجاد می کنیم و حجاب مانعی را برای رشد و تعالی زنان ایجاد نمی کند بلکه برعکس آنچه که باعث رشد و تعالی زنان میشود …

گفت و گویی اختصاصی انارما با خدیجه رضایی پور فعال فرهنگی

انارما : به مناسبت هفته عفاف و حجاب  گفت و گویی با خدیجه رضایی پور همسر شهید احمد رشیدی و خواهر شهید محمدرضایی پور را با محوریت “حجاب  بانوان اناری” داشته ایم.

 رضایی پور از فعالین فرهنگی در شهرستان انار می باشد که دارای مدرک تحصیلی سطح ۲ از حوزه علمیه و همچنین بعنوان کارشناس کانون قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار فعالیت می کند.وی همچنین مسئول واحد خواهران ستاد نمازجمعه ،مسئول واحد خواهران بنیاد مهدویت و بیش از ۱۵سال فرماندهی پایگاه حضرت زینب (س) شهرستان انار را عهده دار بوده است.

مصاحبه انارما با خدیجه رضایی پور را در ادامه بخوانید:

 انارما: ابتدا مقدمه ای را راجع به عفاف و حجاب بیان کنید:

رضایی پور :امر حجاب پوششی دستوری است که از طرف خداوند متعال برای ما مقرر شده است. خدایی که علیم ،حکیم و خبیر است و به همه امور احاطه دارد .

 اگر انسان شناخت و معرفت حقیقی بر پروردگار عالم پیدا کند و بداند که هر حکمی که از طرف خداوند صادر میشود کارشناسی شده است و همه جوانب آن در نظر گرفته شده است آن گاه در برابر خداوند تسلیم میشود . مسئله حجاب یکی از ضروریات دین اسلام است که محسنات آن بر کسی پوشیده نیست و همچنین مضرات بدحجابی بر کسی پوشیده نیست. اگر زن مسلمانی به بررسی مسئله حجاب پرداخته و به همه جوانب آن از لحاظ تاثیرات فردی و اجتماعی بپردازد با شوق و اشتیاق به حجاب روی می آورد و با رغبت و میل کامل از آن استقبال می کند.

خداوند متعال در سوره احزاب می فرماید: (همچون دوران جاهلیت اولی در جامعه حاضر نشوید…)یعنی ریشه بی حجابی و خودنمایی ما جهل و نادانی است . هر زن آگاه به مسائل دینی که یکی از امور آن حجاب است هرگز بی حجابی نمی کند .

خداوند متعال در آیه ۵۹سوره احزاب نیز می فرماید: (ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنه بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند تا با عفاف و حجاب شناخته شوند تا مورد آزار و تعرض قرار نگیرند،) پس حجاب تجلی روح تقوا و پرهیزگاری و ایمان به خداست. با توجه به این آیه شریفه حجاب باعث مصونیت زن مسلمان است چون زن با حجابش پاکی ، تقوا و ایمان مستحکمش را به ظهور می رساند.

از مقدمه ای که عرض کردم دو نتیجه بسیار مهم میتوان گرفت ، اول اینکه باید در ابتدای امر راجع به مسئله حجاب شناخت پیدا کنیم و ارزش آن را درک کنیم تا از روی جهالت و نادانی آن را ترک نکنیم .

دوم :حجاب باعث مصونیت ،امنیت و آرامش افراد در جامعه میشود.

انارما : با توجه به اینکه شما یک زن شاغل در محیط جامعه هستید آیا تاکنون به خاطر داشتن حجاب محدودیتی از نظر شخصی و یا از نظر اجتماعی برایتان پیش آمده است؟

رضایی پور: حال با توجه به مطالبی که ذکر کردم زمانیکه شناخت به مسئله حجاب را پیدا کردم و تاثیرات آن را بر روی خودم و جامعه درک نمودم نه اینکه آن را محدودیت نمی دانم بلکه آن را باعث امنیت و آرامش خودم می دانم و این نه اینکه محدودیتی برای من ایجاد کند بلکه باعث حضور من در اجتماع شده است .

یعنی من در سایه این حجاب  در جامعه حضور پیدا می کنم و با پشتوانه مستحکم برای خودم در اجتماع اسلامی با حجاب احساس آرامش و امنیت می کنم و من برکات زیادی از همین ظاهر شدن با حجاب در جامعه به عینه دیده ام که چقدر این حجاب تاثیر گذار بوده است و همچنین باعث ترویج این فرهنگ نیک در جامعه شده است.

انارما :  با توجه به اینکه خوشختانه شهرستان انار از لحاظ پوشش حجاب نسبت به بعضی از مناطق کشور وضعیت بسیار مطلوبی دارد ،به نظر شما چه باید کرد که این وضعیت پایدار بماند و شاهد افول فرهنگ مذهبی و حجاب بانوان اناری نباشیم؟

رضایی پور: باید بررسی کرد و دلایل با حجاب بودن زنان شریف اناری را دانست و این دلایل را حفظ کرد. سه رکن اساسی(وراثت ،خانواده و محیط) در تربیت انسان موثر است. خصوصیات جسمی،اخلاقی و رفتاری از مادر و پدر به فرزند منتقل میشود اگر مادری با حجاب باشد و روح تقوا و پرهیزگاری در او باشد این ویژگی به فرزندش منتقل میشود .

خانواده نقش بسیار موثری در شکل گیری شخصیت فرزندان دارند ،اگر توجه کنید در می یابید که مادران با حجاب فرزندان با حجاب تربیت میکنند.

همچنین محیط آموزشی ،مدارس و محیط اجتماعی را باید از آلودگی مصون داشت.محیط پاک تاثیر مثبت روی افراد دارد به همین دلیل خانواده ،محیط های آموزشی و مسئولین باید با همفکری و تلاش این محیط پاک را حفظ کنند. این نسل با حجاب و پاک را مادران با ایمان ،باحجاب و مقید به مسائل دینی و مذهبی تربیت کرده اند.

با توجه به هجمه های تبلیغات دشمن همه باید راه های مبارزه با  فرهنگ ابتذال و بی بند و باری دشمن را بشناسیم و آنها را با برنامه های کارآمد و آموزشی و با تشویق جوانان حس مذهبی دینی را در آنان حفظ کنیم.

 

انارما: به نظر شما رسانه ها تا چه میزان میتوانند در فرهنگ سازی راجع به حجاب نقش داشته باشد و بالعکس با تیلیغات سوء باعث ترویج فرهنگ غلط بی حجابی شوند؟

رضایی پور : دگرگونی هایی که در افراد در اجتماع دیده میشود خود گویای میزان تاثیر نقش رسانه ها می باشد.  این رسانه ها هستند که آموزه های دینی و مذهبی و فرهنگ غنی توجه به افراد را به جامعه تزریق می کنند و همچنین برعکس، توجه به فرهنگ بیگانه و خوب جلوه دادن آن، میتواند فرهنگ مصرف گرایی ،تجمل گرایی و مدگرایی را در جامعه رواج دهد.

انارما : به نظر شما بانوان اناری چه محدودیت هایی در شهرستان انار دارند و آیا وجود حجاب میتواند مانعی برای رشد بانوان در جامعه باشد؟

رضایی پور: زمانیکه زمینه رشد و تعالی برای بانوان فراهم باشد نمیتوان گفت محدودیت است.بعضی از محدودیت ها را شاید ما خودمان برای خودمان ایجاد می کنیم و حجاب مانعی را برای رشد و تعالی زنان ایجاد نمی کند بلکه برعکس آنچه که باعث رشد و تعالی زنان میشود در سایه حجاب و پوشش است.

 انارما : در پایان توصیه شما به بانوان اناری در رابطه با حجاب چیست؟

 رضایی پور : بانوان محترم و بزرگوار اناری دارای فرهنگ اصیل و ریشه دار مذهبی هستند . در رابطه با حجاب و حجب و حیای زنان اناری که زبانزد همگان است تلاش کنیم این میراث گران بها که از اسوه ی عفاف و حجاب حضرت زهرا(س) به ما به ارث رسیده به آن ارج نهیم و حافظ و نگهبان آن باشیم و به برکات آن توجه کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

فاطمه احمدپور دوشنبه 13 جولای 2015 - 5:08 ق.ظ

حجاب اسلامی باعث عزت واقتدارفردی واجتماعی بانوان مسلمان می شود.

نام و نام خانوادگی دوشنبه 13 جولای 2015 - 12:02 ب.ظ

خانم رضایی دوستتون داریم

امیرحسین دوشنبه 13 جولای 2015 - 1:02 ب.ظ

حجاب توانارخوبه ولی شهرهای دیگه…

م - ا دوشنبه 13 جولای 2015 - 4:51 ب.ظ

برای سلامتی خانم رضایی و همه زنان محجبه صلوات ختم کنید

انار سه‌شنبه 14 جولای 2015 - 1:54 ق.ظ

معلم قران بیست سال پیش ما، خدا سلامتی روزافزون بهتون عطا کنه

SARBAZ GOMNAM سه‌شنبه 6 سپتامبر 2016 - 12:32 ب.ظ

با سلام احسنت بر این بانوی محجبه وفداکار واز فعالان قرانی شهر انار انشااله سایر بانوان دیگه کشورمان از ایشان تاسی بگیرنند موفق به تاییدات الهی باشید

SARBAZ GOMNAM سه‌شنبه 6 سپتامبر 2016 - 12:33 ب.ظ

انشااله که موفق وموید به تاییدات الهی بشوید

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی