شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

وقوع دو سرقت بزرگ در کمتر از یک سال در شهرستان انار با بازیگرادانی اصلی افاغنه زنگ خطر ناامنی را برای مردم و کشاورزان اناری به صدا در آورده است …

افاغنه زنگ هشدار را به صدا در آورده اند

به گزارش انارما ، کرمان یکی از بزرگترین استان های تجمع اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور محسوب می شود که حضور این افراد علاوه بر اخلال در نظام اقتصادی و اجتماعی موجب بروز مشکلات امنیتی برای مردم شده است.

وجود زمینه های کار در این استان به خصوص باغهای انبوه پسته در نیمه دوم هر سال موجب بروز موجهای عظیم مهاجرتهای انسانی به استان کرمان می شود و افاغنه به خوبی خود را به عنوان بخشی از این موج تعریف کرده اند.

نکته قابل توجه اینکه ترکیب جمعیت برخی از شهرهای مهم استان کرمان به خصوص رفسنجان به شدت تحت تاثیر حضور این افراد قرار گرفته است بطوریکه ملانوری فرماندار رفستجان سال گذشته در مصاحبه ای بیان کرده بود که جمعیت افاغنه رفسنجان بیش از ۵۰هزار نفر می باشد.

شهرستان انار نیز همچون سایر نقاط استان کرمان از این قاعده مستثنی نیست و نسبت به جمعیتش اتباع غیرمجاز بسیاری در آن سکونت دارند.

البته سکونت این اتباع که اکثرا به بهانه کار در انار اقامت دارند در حالی است که طبق، قانون اقامت افاغنه در شهرستان انار ممنوع می باشد.

حال اگر بخواهیم به خوش بینانه ترین شکل ممکن به حضور افاغنه در شهر انار نگاه کنیم مشاهده می کنیم که در کمتر از یک سال دو سرقت بزرگ در شهر انار رخ داده است که بعد از دستگیری عوامل این دو سرقت که آخرین مورد آن در دو هفته پیش در گلشن انار رخ داد می بینم که افاغنه نقش آفرین اصلی این سرقت ها  بوده اند.

در آبان ماه سال گذشته ، هنگامیکه خبر دستگیری باند بزرگ سرقت پسته در گلشن  اعلام شد ،فرمانده نیروی انتظامی انار نسبت به عدم بکار گیری نیروی های کار افغان در امور کشاورزی و خدماتی در انار هشدار داده بود.

 امسال و در اواسط مردادماه هنگامیکه سرقت به عنف در گلشن انار رخ داد ،فرمانده نیروی انتظامی رفسنجان اعلام کرد :۶نفر از این باند سرقت از اتباع افغانی می باشند که سابقه دار نیز هستند.

با این تفاسیر میتوان قلمداد کرد که افغانی ها زنگ ناامنی را برای مردم انار به صدا درآورده اند و تا اتفاق ناگوار تری به واسطه حضور افغان ها در شهرستان انار رخ نداده است دستگاه های مسئول علی الخصوص فرمانداری و نیروی انتظامی با جلوگیری از اقامت غیرمجاز افغان ها در انار  و از طرفی مردم با عدم بکارگیری نیروی کار غیرمجاز زمینه ناامنی را برای خود و اموالشان فراهم نکنند.

متاسفانه معضلی که در سال های اخیر در شهر انار در حال سامان گرفتن است ،اعتماد مالکان و صاحبان اراضی کشاورزی در ایام سال و علی الخصوص زمان برداشت پسته به اتباع بیگانه افغانی می باشد که همین اعتماد،  نتیجه معکوس می دهد و بعضی از  کارگران افغان به واسطه شناختی که از آن مجموعه داشته در فکر سرقت از صاحب کار خود خواهند بود.

از طرفی تعدادی از شهروندان  امینشهر انار نیز ، چندین بار با خبرنگار انارما تماس گرفته اند و  از سکونت تعداد زیادی افاغنه در امینشهر انتقادات داشتند و معتقد بودند که امنیت شهرشان بواسطه ی اقامت تعداد زیاد اتباع غیرمجاز زیر سوال رفته است.

فصل برداشت پسته در شهر انار نزدیک است و طبیعتا مثل هرسال سیل نیروی کار غیر بومی که بخشی از آنها از اتباع غیرمجاز افغان هستند به زودی روانه شهر انار میشوند اما امسال میتوان با مدیریت این موضوع و جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز سرقت ها و ناامنی های در فصل برداشت پسته را به حداقل رساند.

انتهای پیام/اختصاصی

 

دیدگاه کاربران

نپر چهارشنبه 26 آگوست 2015 - 5:27 ق.ظ

این اوغانیا ادم نمی شن .چقدر اربابا دی ساده ین اینارو میبرن توخونه که از تموم کت وسم خونه باخبرباشن.

بی شیله پیله چهارشنبه 26 آگوست 2015 - 5:30 ق.ظ

اگر یک وقتی می خواسی ببینین یه نفر افغانیه یانه بریش بگین بگو تهران !اگرافغانی باشه میگه تیران.

نصیحت کن چهارشنبه 26 آگوست 2015 - 9:05 ق.ظ

اربابها همیشه به فکر این هستند که پول کمتری به کارگر بدهند و بیمه نخواسته باشند. که می روند کارگر افغانی می آورند . ولی نمی دانند ای ارباب خسیس و….. شما اگر کارگر بومی نمی گیرید برای ندان پول بیشتر و بیمه، این افغانیها بعداً وقتی خوب جا افتادند به قول قدیمی و سرشو تو کردی دیگه کار تمومه!!!!!!!!!!!!!!!یکجا مال و اموالتون به غارت می برند. ای اربابان اینکار نکنید بگذارید چهار تا بومی بره سرکار اگر پول بیشتری میدهی یا بیمه میکنی خداوند به مال و اموالت می افزاید و حفظ می کنه. اینقدر به این مال اموال دنیا نچسب که آخرش یک کفن و یک قبر بیشتر به تو نمی دهند نسبت به یک فقیر

نام و نام خانوادگی پنج‌شنبه 27 آگوست 2015 - 3:34 ب.ظ

اربابهای این منطقه غریب پرستندحاضرند افغانی رو سوارش بکنند بیارن سر زمین صبحونش بدهند اخر وقت همون جا پولشو بدهند دوباره سوارش کنند درب اتاق
پایینش کنند.یکی هم مثل من وسیله از خودم صبحونه از خودم موقع پول دادن هروقت عشقشون کشید تازه نصف دستمزد یه افغانی.واقعا این انصافه.اگه مسئولین همکاری می کردند این افغانهارو جمع می کردن ودیگه نمی گذاشتند ورود پیدا کنند به نفع مردم بود.

انار سیتی پنج‌شنبه 27 آگوست 2015 - 10:58 ب.ظ

سلام افقانا کار می کنند تراکتوری بی احتیاتی صاحب کاره میبره افقان تو خونش زندگیش نشون افقانی میده

علي جمعه 28 آگوست 2015 - 1:15 ب.ظ

اصلا کارگر بومی توی انار گیر میاد که شما میگید از محلی ها رو سر کار نمی برند تا بیمه نپردازند . شما یک نفر بومی نام ببر تا من قرارداد سی روزه باهاش ببندم .

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 1 سپتامبر 2015 - 10:00 ق.ظ

حضور افاغنه برا کار تو انار الزامیه،ولی این ضعف نیروی انتظامیه که نمیتونه کنترلشون کنه ودر ضمن هرگونه برخوردی که غیر اخلاقی باشه با افغانیها خلاف شرعه،اونا هم مثل ما انسان هستن.مثل…ازشون کار میکشیم و اجازه درس خوندن هم بهشون نمیدیم و از هیچگونه حقوق شهروندی هم برخوردار نیستن و اونوقت میگیم ما حقوق بشر داریم.

ال جی چهارشنبه 2 سپتامبر 2015 - 1:05 ب.ظ

خوب خودشون کار کنند دیگه چه نیازی به افغانه ها دارند

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی