شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

اکنون پسته داران اناری بر سر این دوراهی قرار گرفتند که آیا پسته های خود را با این قیمت حداقلی بفروشند تا وضع بازار از این بدتر نشده یا به امید افزایش قیمت پسته در آینده صبرکنند…

این روز ها پسته حال و روز خوشی ندارد

 انارما : محصول پسته شهرستان انار در حالی ازجمله محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که تأمین آب به‌عنوان مهم‌ترین مشکل در تولید این محصول همچنان سد محکمی در زمینهٔ حفظ باغ‌های موجود است و سطح زیر کشت این محصول و تولید باغ‌های پسته هرسال کاهش می‌یابد، در صورت عدم چاره‌اندیشی در این زمینه این مزیت اقتصادی در انار و کرمان  از بین می‌رود و کشاورزان اناری برای ادامه کشت به سمت استان‌های دیگر گرایش خواهند یافت.

در حالی که بعد از گذشت یک ماه از آغاز فصل برداشت پسته در شهرستان انار می بینیم که پسته داران اناری، بعد از برداشت با امید به اینکه قیمت پسته افزایش یافته در پی فروش محصول خود هستند که اینک نه تنها قیمتی در بازار پسته افزایش نیافت بلکه موجب رکود شدید و سیر نزولی قیمت پسته شده است.

متاسفانه رکود شدید در بازارپسته برای مردم انار،که تنها بر محصول پسته تکیه دارند بدترین اتفاق میتواند باشد،اکنون با یک بازدید از تمامی مکان های خرید پسته در سطح شهرستان انار،میتوان به این موضوع پی برد که بیشتر آنها یا از خرید پسته امتناع میکنند یا با زبان بازی و حکایت از ارزانی پسته آن را با قیمتی بسیار پایین خریداری میکنند.

 

اکنون پسته داران اناری بر سر این دوراهی قرار گرفتند که آیا پسته های خود را با این قیمت حداقلی بفروشند تا وضع بازار از این بدتر نشده  یا به امید افزایش قیمت پسته در آینده صبرکنند.

البته ناگفته نماند که متاسفانه این موضوع قدری به عجله ی کشاورزان در فروش محصولشان نیز باز میگردد. متاسفانه تولید کنندگان با فعالان پسته و صادرکنندگان هماهنگ نیستند. زمانی که عرضه زیاد می‌شود تقاضا کم می‌شود و زمانی که عرضه کم می‌شود تقاضا زیاد می‌شود. بر این اساس کشاورزان نباید برای فروش پسته‌ی خود عجله نکنند چرا که هنگامیکه همه‌ی کشاورزان به فروش محصول خود روی بیاورند این موضوع باعث وارد شدن شوک به  بازار  و کاهش قیمت ها میشود.

از طرفی کشاورزان نیز برای پرداختن بدهی های خود به گونه ای مجبور به فروش زودتر از موعد مقرر محصول خود هستند که پیشنهاد میشود فعلا بخش اندکی از محصول خود را برای پرداختن هزینه های ضروری به فروش برسانند.

حال رکود بازار پسته به موضوعات گوناگونی از قبیل سرانجام برجام ، بازار نفت و دلار و سکه ربط داده میشود اما هرچه هست این روز ها بازار پسته حال و روز خوشی ندارد.

 

دیدگاه کاربران

بچابباد دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 12:08 ق.ظ

یه تا گونیوک پسته داشتیم هرجابردیم گفتن پسته ارزونه والان نمی خریم .همینطری هم که شما میگین قیمت ارزون روش اشتن. یکی به داد مردم برسه

ساده دل دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 12:30 ق.ظ

پسته تهرون کیلویی ۵۰تا۶۰تومنه .اونوقت مغازه هاانارم قیمت پایین می زنن !بعضی می خن حاصل زحمت مردم مف بخرن.

بی شیله پیله دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 12:54 ق.ظ

دوکوندارا پسته انار زرنگن حتما همه هماهنگ کردن مفت بخرن پیش هرکی میری اولیش میگن بازارخوب نیسه وقتیا میخن ازت بخرن قیمت پایین میزنن چکیش رامیدن به یک ماه یا دوماه دی! مسوول ها نمیتونن یه کاری بکنن بلکی کشاورزا ضلل نکنن.

محله پایین دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 1:05 ق.ظ

کلکی توکارشون نباشه .این انارما راست میگه همه شون یه چیز میگن !میگن بازاریش خوب نیست مفت مفت می خرن چک چندماه دیگه میدن ‘سایت انارمادستت دردنکنه پیگیرشدی تا آخریش پیگیر باش ،اینم نشد، شب تاصبح زحمت کشیدن حالا می خوان مفت بخرن.?

ارش67 دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 7:30 ق.ظ

پسته داره کیلویی ۶۰ ….۷۰ هزار تومن فروش میره …بعضی ها انگار میخوان یه موتور خونه دیگه هم بخرن.که پسته رو ۳۰ قیمت میزنن….

امین شهری دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 7:34 ق.ظ

انشاالله تاجرا سرشون ب سنگ بخوره ورشکست بشن .حرومشون باشه زحمت کشاورز رو مفت میخرن

نام و نام خانوادگی دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 8:39 ق.ظ

انار ما برو با فرماندار مصاحبه ای داشته باش

مطلع دوشنبه 12 اکتبر 2015 - 9:25 ق.ظ

قابل توجه مسئولان شهرستان انار
رئیس اداره دارائی و امور مالیاتی عوض می شود.
بومی یا غیر بومی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نام و نام خانوادگی یکشنبه 18 اکتبر 2015 - 1:35 ب.ظ

پشکل بز بهتر از پسته ای که یکسال زحمت کشیدیم هست خوب از کشاورزها حمایت میکنن سه سال پیش تحریم بودیم پسته ده تومنی رسد سی تومن اما حالا اقایون زحمت کشیدند رفتند با شیطون مذاکره کردن پسته که دومین محصول صادراتی بود اصلا کسی محلش هم نمیذاره ۲۴

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی