یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024

سومین بخش از طنز سیاسی “تاریخ تبری” به قلم ابوالکلام دربند اناری در آستانه انتخابات اسفند ۹۴منتشر شد…

به نام شما اناریا ولی به کام ما و فامیلامون

به گزارش انارما ، سومین بخش از طنز سیاسی “تاریخ تبری” به قلم ابوالکلام دربند اناری در آستانه انتخابات اسفند ۹۴منتشر شد.
الحمدلله رب العالمین و صلوات علی محمد وآله الطاهرین
اندر احوالات آن شیخ العرفا، آن کنز العلما؛ آن فی ملکوت اعلا،آن اقدم القدما؛ آن افضل الفضلا و آن راحم المساکین والفقرا ، آن وارث علم انبیاء، آن اشداء علی الاعدا آورده اند که بر منبری چوبین جلوس کرده بودی و شرایط نمایندگی میشماردی که صحبت به اصالت رسیدی و تشریح کردی که از الفبای اصالت این باشد که چون به قدرت رسیدی خدای را فراموش نکنی و بر اموال غیر دست درازی نکنی و از مقامی که کسب کرده ای سوءاستفاده نکنی و مردمان را نیازاری و گردن فرازی نکنی و پیشینه ی خود فراموش نسازی که در روستاهای آنجا چوچفتو بازی میکردی و زنزنگو(۰) بر سرسیخ کرده در شنهای داغ میچرخاندی و چون زبان بسته ویزویز میکرد تو میرمیدی….
ملتی را گاو و گوساله نخوانی و بعدِ تکیه بر جایگاه قدرت بر مردمان نشوری و برای آزارشان چاههای آب دیارشان را به غیر وانگذاری و در برابر اعتراضشان گارد ویژه بر آنها نتازانی و صدای اعتراضشان در گلو نخشکانی و بر حیثیتشان لکه نیندازی
سخن شیخ بدین جا که رسید مریدی از بغض شیخ پی به اسراری برد و جانب ادب فروگزارد و از شیخ پرسید یاشیخ چه در سینه داری که چون بدین سخن رسیدی بغض کردی و حرف خود خوردی و مریدان را سوزاندی؟
شیخنا علیه الرحمه دستمال از جیب بیرون کشیدی و فششششششی کردی و گفتی : در روزگاری دور که مغولان بر این خاک پاک (۱) حاکم بودندی خود را برجان و مال مردم مقدم داشتند و رعیت از ریگ بیابان پست تر داشتند و بر عرق جبین و کد یمینشان ریشخند زدند و نه صدای اعتراضشان شنیدند و نه فریاد تظلمشان…
که امتیاز چاههای این سیه گلیمان را بر غیر واگذاردند و چون این بیچارگان چاهها را پر کردند و راه بر غیر بستند و در فرمانداری بست بنشستند بر آنها هجوم آورده بر زیر دست و پا خردشان کردند و چه ظلمها که کردند و چه دلها که شکستند…
سخن بدینجا که رسید شیخ دانه ی اشکی از گوشه ی چشم برچید و مریدان هنتو(۲) غره میکشیدند(۳)
وشیخ گفت : شیخ شوخی گفته بود از زیر این شوره زار دریای آب گذشتی و هرچه چاه بزنند بر این دریا آب بالا کشند و مابقی از اینجا روَد و طمع به جان سفیهان انداخت و کار را بدانجا رساند که بعد از سی سال و کمی بیش وکم مردمان آنجا آبی برای خوردن نیافتند و بار سفر به دوش گرفتند و به قصبه های دیگر کوچ کردند و صلوات خاصه ی خود را نثار آن شیخ شوخ و سفیهان همشهری کردند.
تو صیدت چاه و صیادی(۴)، بشامت(۵)
و شهری بر فنا دادی ، بشامت
تو بیرون یا درون کوره(۶) باشی
همین که خرم و شادی بشامت
شیخ پای راست خود جمع کرد در سینه و ادامه داد عزیزان دل ، اصالت نه آن است که مال و جاه و مکنت داشته باشی بل آن است که ادب داشته باشی و درایت…پشت در پشت آزاده باشی و بزرگوار …اصالت آن است که دامن خویش باز داری از آنچه میتوانی به حق بستانی چه رسد به ناحق
اصالت از گفتن سخنی که در آن تخصص نداری باز میدارد و از کاری که نمیتوانی معذورت میدارد که نگویی آنچه نمیتوانی و نخری مقامی به دروغ که فردا بر اصالت تو شک کنند ….
خلاصه شیخ سفره ی دل گشوده بود و میگفت و میگفت و میگفت
مریدان از خستگی خمیازه میکشیدند…….

اندر احوالات بالا چاه هایی که به نام اناریا زده شده ولی به کام قشر خاص بود
پانوشت:
۰-نوعی حشره که در زمانهای قدیم در این منطقه بود و در سالهای اخیر بدلیل خشکسالی تخمیش ورافتیده
۱- با مطابقت دادن با کتب دیگر منظور شیخ حوالی بهرام آباد و ابان و بیاض بوده
۲- همانطور
۳- نعره ی جانسوز سرمیدادند
۴- بدلیل تقریب اذهان به ح-ص از اتاق فرمان دستور رسید که قویا تکذیب کنم و من قویا تکذیب میکنم خدا شاهده غیر از این فکر کنی ناراحت میشم
۵- فدای تو
۶- مدیونی اگه فکر کنی این کوره و کوره ای و کوران و کورها و کورسو و همه ی عبارات شامل کور و همه افراد شامل این عبارت به این ماجرا مربوط میشن.

اتهای پیام/

دیدگاه کاربران

شاهد شنبه 16 ژانویه 2016 - 7:05 ب.ظ

مطالب خوب و جالب ولی قدری سنگین است برای من ک شاهد اون وقایع بودم هضمش فدری سنگینه دبگه چه برسه به ی جوون ۲۰ساله

نام و نام خانوادگی شنبه 16 ژانویه 2016 - 8:37 ب.ظ

با عرض سلام
این رویه مناسبی نیست اگه قرار شد مطلب طنز بنویسین باید یکی به نعل بزنین یکی به میخ . این یکطرفه به فاضی رفتن صحیح نیست
یاعلی

نام و نام خانوادگی شنبه 16 ژانویه 2016 - 10:45 ب.ظ

نمیدونسم انارما ی گوله نمک شده!!!نمک زیادی واستون خوب نیست

سید شنبه 16 ژانویه 2016 - 11:04 ب.ظ

خدا لعنتشون کنه اونایی که به اسم شهدا و ابثارگرا چاه زدند ولی خودشون بالا کشیدن. یکیشون این مرتیکه…. خدا لعنتت کنه دزد از خدا بیخبر نفرین اناریا پشت سرته

محمد علی شنبه 16 ژانویه 2016 - 11:08 ب.ظ

از علی قدیریم مینوشتین تو متن انصافا اونسال زحمت کشید

arya یکشنبه 17 ژانویه 2016 - 12:04 ق.ظ

سلام.سیدمنظورتان روواضح تربگونترس حرف دلت روبزن.دست حق نگهدارتان

م - ا یکشنبه 17 ژانویه 2016 - 12:58 ق.ظ

با خواندن این متن هر آدم اخمو و ناراحتی به خنده می افتد ،، گذشته از این موضوع ، نویسنده بسیاری از حقایق را به زبان طنز بازگو کرده است و ناراحتی ندارد ،، کسانی از این طنز ناراحت می شوند که تمایل دارند هنوز رویه پارتی بازی و باند بازی دوران هاشمی ها ادامه داشته باشد

نام و نام خانوادگی یکشنبه 17 ژانویه 2016 - 8:01 ق.ظ

شما شکر باش و شیرین کاری دربیار لطفاً!!

حمید یکشنبه 17 ژانویه 2016 - 3:37 ب.ظ

احسنت بالاخره یکی پیدا شد حرف دل ما رزمندا رو بزنه من یکی از کسایی هستم که در چاه پر کردن از دستم شکایت کردن و به دادگاه کشوندن ولی شیخ شما همه چیز رو نگفته چاه رزمندگان که هاپولی کردن با حمایت فرماندار وقت که هاشمیا میتازوندن به خاطر اینکه فقط میخواستیم اب منطقه چند سالی بیشتر بمونه چه کار که به سرمون نیاوردند کتک و دادگاه و ازاده ای که تا صبح اب زیرش انداختند به خاطر سو استفاده بعضیها ما هنوز گله داریم چرا هیچ کس رزمندگان رو در اون موقع حمایت نکرد و طرفداراشون که همه از نظر پاه اشباع بودند خدا لعنت کنه هر کی ظالمه ما که راضی نمیشیم روز قیامت دیکه پارتی بازی نداریم .

علی یکشنبه 17 ژانویه 2016 - 9:30 ب.ظ

من هم یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس هستم که درعملیاتهای والفجر۸کربلای۴و۵هم شرکت داشتم اما دریغ از یک دانه هل پوک.البته آن زمان که اکثرا”به خاطرخدا واسلام ودفاع ازکشورمان می رفتند وهیچ چشمداشتی هم نداشتند.حداقل یک فکری به بچه های ما بکنند.زیرا یقین دارم که اگرخدای نکرده دوباره چنین اتفاقی بیفتد باز همین ما و فرزندان ما هستند که از کشور دفاع خواهند کرد.به خدا قسم چنین است.نمک شناس باشند مسؤلان.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی