یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024

سناریوی کهنه ی “انتخابات گزینشی ” که با زیر سوال بردن نطارت استصوابی شورای نگهبان شروع شده بود بعد از اعلام اسامی افراد ردصلاحیت شده وارد فاز اجرا شده است…

ردصلاحیت
به گزارش انارما ، در گرماگرم اعلام خبر نهایی شدن برجام و رفع احتمالی تحریم های مربوط به هسته ای ،خبری که کمتر به چشم آمد و یا حداقل در روز نخست کمتر به آن پرداخته شد مسئله ی اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده و رد صلاحیت شده داوطلبان مجلس شورای اسلامی بود.
شاید بتوان این اتفاق یعنی تقارن این دو خبر مهم را به هوشمندی شورای نگهبان هم مربوط ساخت تا از شوک اولیه ی رد صلاحیت هایی که از قبل هم قابل پیش بینی بود بکاهد اما اشاره ی دیروز رئیس جمهور در نطق پسابرجامی خویش گواه این مطلب بود که این مسئله چیزی نبوده که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت.
فارغ از نوع واکنشهای احتمالی (و بخوانید قطعی) اپوزیسیون داخلی نکته ای که نباید از آن غفلت شود آن است که این واکنش ها در یک سناریوی از پیش تعیین شده و هدف دار صورت خواهد گرفت و اصلا ثبت نام عناصری که کمترین امیدی به تایید صلاحیت خود نداشتند هم در راستای همین طراحی قابل تعمق خواهد بود.
سناریوی کهنه ی “انتخابات گزینشی ” که با زیر سوال بردن نطارت استصوابی شورای نگهبان شروع شده بود بعد از اعلام اسامی افراد ردصلاحیت شده وارد فاز اجرا شده است و مقدمات فتنه ی ” اکبر ” با کلید رمز فشار بر شورای نگهبان با ایجاد جو منفی گسترده بر علیه این شورا با تکیه بر کثرت افراد ردصلاحیت شده انجام خواهد شد.
باتوجه به هم زمانی انتخابات این دوره مجلس با انتخابات خبرگان رهبری ،تلاش طیف مذکور در راستای نفوذ به مجلس خبرگان هم خواهد بود تا شاید ضربه ای را که تا کنون با هوشیاری شورای نگهبان و نهادهای نظارتی نتوانسته بودند وارد سازند دراین دوره و با نفوذ در مجلس خبرگان عملی سازند.
در هر حال برای رسیدن به مقاصد خود،این طیف چاره ای جز عبور از شورای نگهبان نخواهد داشت و از آنجا که شورای نگهبان در تعیین صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی قاطعیت به خرج داده و از نفوذ عناصر تابلودار فتنه سابق جلوگیری کرده است بیم آن میرود تا با فشار همه جانبه که آغاز کرده اند(از جمله افراد معلوم الحالی چون مرعشی و. ..) بخواهند در وهله ی اول بر روی آرای شورای نگهبان برای داوطلبان خبرگان تاثیر بگذارند که باتوجه به شناختی که از شورای نگهبان داریم این امر بعید به نظر میرسد که در این شرایط حساس ملاحظه ای غیر از صلاح نظام جمهوری اسلامی بکنند.
پس از ناامیدی از تاثیر بر شورای نگهبان در تایید صلاحیتها میتوان پیش بینی کرد که سناریوی بعدی یعنی تضعیف تمام دستگاههای زیر نظر رهبری ، ازجمله شورای نگهبان و رسانه ی ملی و سپاه پاسداران رقم بخورد و اهدافی که قرار بود با نفوذ در مجلسین تحصیل کنند را بامقاومت شورای نگهبان بیرون از مجلسین دنبال کنند.
با شکست احتمالی سناریوهای کهنه ی مذکور ، طیف اپوزیسیون چاره ای جز تحریم انتخابات به مانند انتخابات قبلی نخواهد داشت . علیرغم اینکه به نظر میرسید در انتخابات آتی طیف مذکور قصد ورود جدی به انتخابات را داشته است.
گذشته از تمام این پیش بینی ها یک نکته نباید از نظر دور بماند و آن اینکه فصل مشترک اهداف تمام فتنه های گذشته حال و آینده یک چیز بوده و آن ولایت فقیه و شخص رهبری معظم انقلاب بوده که این خود جای تعمق بسیار زیادی دارد که در وقت مقتضی باید مورد واکاوی قرار بگیرد.
در پایان ذکر این نکته ضروریست که فتنه در هر دوره با لباسی جدید و با افرادی جدید به میدان خواهد آمد و ریزشها و رویشهای جدیدی برای انقلاب به بار خواهد آورد چه آنکه چهره ی کریه عده ای ظاهرالصلاح را در فتنه ی ۸۸ عریان مقابل دیدگان ملت قرار داد . در فتنه ی اکبر هم ریزشهاو رویشهای جدی در پیش رو خواهد بود.

انتهای پیام/حص

دیدگاه کاربران

نام و نام خانوادگی دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 1:42 ق.ظ

مهندسی انتخابات….

نام و نام خانوادگی دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 7:16 ق.ظ

بیچاره مردم که بنام آنها حق انتخاب که از اولین حقوق آنهاست از انها گرفته میشود ونتیجه ان میشود کسانیکه باکمترین رای بنام مردم نماینده میشوند

نام و نام خانوادگی دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 8:35 ق.ظ

اینمملکت صاحب داره غصه نخورید

اکبر دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 10:10 ق.ظ

من نمیدونم وظیفه اصلی این شورای نگهبان چیه؟ نگهبان چیه؟ واقعا از چی نگهبانی میکنن؟ اون کشورهایی که شورای نگهبان ندارن چقد بیچاره اند. لیبی عراق سوریه افغانستان یمن اینا همه در به در شدن چون شورای نگهبان نداشتند . اگه داشتن که اینجوری خاک بر سر نمیشدن لابد هان؟ یکی واقعا توضیح بده وظیفه شورای نگهبان چیه؟؟؟؟؟؟…

نام و نام خانوادگی دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 10:17 ق.ظ

سردبیر خجالت بکش.میفهمی چی مینویسی.جناب آقای هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این کشور.نزدیکترین شخص ب رهبری هستش.یکمی خدارا ناظر بر اعمالت ببین.

سردبیر دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 11:14 ق.ظ

با سلام و عرض ادب/لطفا متن مقاله را کامل بخوانید و بعد خدا را شاهد بر اعمال ما بدانید.خداوند متعال همواره و در همه حال ناظر و شاهد بر اعمال و رفتار و نیات ما انسانها است.

نام و نام خانوادگی دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 11:27 ق.ظ

میشه لطف کنین اون خطی که به هاشمی چیزی گفتن رو نشون بدین ما هم بفهمیم؟؟!!!!! حالا اگر این چیزایی که در این مقاله نوشته شده رو منطبق با سیاست های جناب هاشمی میدونین اون یه بحث دیگه ست!!!!!!

عشق صلح دوستی دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 12:29 ب.ظ

سلام…
علی مطهری رد صلاحیت شده…
دلیلش چی بوده برای من خیلی جالبه کاربه اشخاص دیگه ندارم …
چون گفت حصر درست نیست دادگاه بگیرید تکلیف روشن بشه …
حمایت از روحانی یا جواب تند و کوبنده به کسانی به ساحات مقدس نوه امام توهین کردند علت رد صلاحیتش بوده …
حرف نزدن
حق نگفتن
تابع یک اقلیت بودن
باعث تایید میشود این نتیجه من از شورای نگهبان است

مریم دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 1:13 ب.ظ

بدبخت تیتر نوشته فتنه اکبر یعنی فتنه بزرگ دیگه جرات نداریم اسم اکبر بیاریم خخخخخ

نام و نام خانوادگی دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 2:45 ب.ظ

کدوم فتنه اکبر ..کدوم فشار..عزیز من خودت خندت نمیگیره از این ردصلاحیتها.۹۹درصد اصلاحطلبها رد صلاحیت شدند واعتراض اونها رو میذارین پای فتنه اکبر..الان مردم باید چیو انتخاب کنند تنها یک گزینه هست و اونم اصولگرا ..معنی انتخاب چیه ..اگر رمزی هم در کار باشه رمز برچسب فتنه است برای درو کردن اصلاحطلبان..دلیلشم بچه تو قنداق هم میفهمه وا اون ترس از رای حداکثری اصلاحطلبان و اعتدالگرایان است..

رسول دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 5:30 ب.ظ

سردبیر رو مخاتون کار کردن هرحرفیرو زیبا تحویلت بدن میگی درسته و بلعکس ولی ادما خودشونو قاضی بگیرن میفهمن .هر کسی رو بیش از حد کوبیدن یا بالا بردن شک باید کرد توطعه هستش ن تو سیاست بلکه همه جای دنیا…..

غریبه دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 7:48 ب.ظ

جانم فدایی رهبر مرگ بر منافق

شهروند دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 8:25 ب.ظ

سردبیرچرانمی خوای بفهمی که مردم بعضیهارونمی خوان وهمیشه فرافکنی میکنی.می دونی بااین کارات کسی رای نمیده.ول کن نکن این کارا رو.بالاخره آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نطام است ورهبری به آن واحدمی تواندبرکنارش کندایشان کاری نمیکنندولی شمادست بردارنیستی.نکنیدمملکت راخراب.جوانان فهمیده اند

سهراب دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 11:01 ب.ظ

فتنه اصغر کی بوده هههههه

حامد دوشنبه 18 ژانویه 2016 - 11:57 ب.ظ

رد صلاحیتها طبق قانون صورت گرفته به غیر از اعتراض نامزدین که باید بررسی شود مخالفت و اعتراض به رای شورای نگهبان مخالفت با قانون است رد صلاحیتها دلیل دارد نداشتن مدرک و …و شاید هم همسو بودن با اصحاب فتنه ادمهایی مثل حسین مرعشی تا انجا که من میدانم هیچ وقت نیت خیر به خصوص برای ما اناریا نداشته همه بد بختیهای ما اناریا به خاطر کار شکنی همینهاست هیچ وقت ضایع شدن حق رزمندگان در گرفتن چاه از این قشر مظلوم را فراموش نمی کنیم که در زمان همینها اتفاق افتاد که ما راضی نیستیم خواهرش هم همه دیدیم که گفت اگر موسوی رای نیاورد بریزین تو خیابون اشوب و اخلال در نظم بالا تر از این میشود باید از نفوذ فتنه گران جلوگیری گرد اگر چنین نبود غیر قانونی میشد. شورای نگهبان با قاطعیت وظیفه خود را عمل کند این نظام مفت به دست نیامده که مفت از دست بدهند .شورای نگهبان خود را جوابگوی خون شهدا می داند و غیر قانونی عمل نمی کند.

یاسر سه‌شنبه 19 ژانویه 2016 - 7:19 ق.ظ

آقاجان اگر با اعلام اسامی مشخص شد تعداد اصلاح طلبها در کشور صدها نفر هست شما قبول میکنی که دارین از مرعشی و بقیه بازی میخورین؟آخه مرعشی رو شما مرجع حرفاتون قرار میدین؟مرعشی رو نمیشناسین یا خودتونو زدین به اون راه؟چرا میخواین شکست رو به پای این چیزا بذارین
میگین سی نفر فقط موندین پس دیگه این سی نفر همشون رای میارن دیگه؟مثلا در انار اگه یه اصلاح طلب باشه که هست قطعا نماینده مجلسه دیگه؟
شما کی میخواین بفهمین طناب مرعشی طناب که هیچ نخ پوسیده هم نیست
درثانی مگه قرار بوده هرکی از راه میرسه تایید صلاحیت بشه؟۲۵نفر از اصولگراهای مجل فعلی هم رد شدن

بالاخره وقت در این نظام میخوای تایید صلاحیت بشی باید به قوانین این نظام پایبند باشی نه اینکه در سال۸۸چون رای نیاوردی کشور رو تا آستانه جنگ و ویرانی ببری و توقع داشته باشی سال ۹۴هم تایید صلاحیت بشی
مگه مملکت بی صاحبه

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی