شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

در سطح شهرستان انار ۲۴هزار هکتار اراضی زیر کشت محصول پسته وجود دارد که از این میزان ۵هزار هکتار آن در اراضی ملی واقع شده است …

در سطح شهرستان انار ۲۴هزار هکتار اراضی زیر کشت محصول پسته وجود دارد که از این میزان ۵هزار هکتار آن در اراضی ملی واقع شده است.

به گزارش انارما ، در سطح شهرستان انار ۲۴هزار هکتار اراضی زیر کشت محصول پسته وجود دارد که از این میزان ۵هزار هکتار آن در اراضی ملی واقع شده است .

اگر چه ممکن است برخی از اسناد اراضی تملک کشاورزان دارای سابقه حتی ۳۰سال به بالا هم باشد اما  طبق قانون باغات مذکور در اراضی ملی قرار گرفته اند که البته در مقطعی در چندین سال پیش دست اداره منابع طبیعی برای حل این مشکل کشاورزان باز بود به گونه ای که با دریافت مبلغی از کشاورزان مشکل مالکیت اراضی را به نفع کشاورزان حل میکردند .

از سال۸۸تاکنون با توجه به شکایتی که در خصوص این طرح صورت گرفت و گفته شد این طرح به گونه ای مردم را به تصرف اراضی دولتی تشویق می کند ، این طرح لغو شد و سازمان بازرسی مانع از ادامه این طرح شد.

البته ناگفته نماند که طرح تملک اراضی ملی از سوی دولت  مربوط به  مناطق کل کشور می باشد و حتی تشدید این طرح بیشتر مربوط به بازپس گیری اراضی ملی در مناطق شمال کشور است که بصورت غیرقانونی تصرف شده و زمین خواران در آنجا ویلاهای فراوانی را ساخته اند از این رو یکی از اشکالات اساسی این طرح اینست که طرح بدون تبصره و استثنای خاصی در کل کشور اجرا میشود و به عبارتی تر و خشک را با هم میسوزاند .در صورتی که اراضی ملی تصرف شده در شمال کشور بیشتر جنبه تفریحی دارد ، در مناطقی نظیر شهرستان انار این اراضی ارزآوری فراوانی برای شهرستان به همراه دارند.

یکی از مهم ترین مشکلات و چالش هایی که کشاورزان صاحب زمین های پسته قرار گرفته در اراضی ملی با آن رو به رو هستند اینست که شامل تسهیلات آبیاری زیر سطحی نمیشوند و سازمان بازرسی اعلام کرده که تسهیلات آبیاری زیرسطحی تنها باید به کشاورزانی اهدا شود که مالک قطعی اراضی کشاورزی هستند و این در حالی است که بسیاری از کشاورزان هنگامی به جهادکشاورزی برای دریافت این تسهیلات مراجعه می کنند بعد از استعلام متوجه می شوند که باغات پسته شان در اراضی ملی قرار گرفته و از دریافت تسهیلات محروم هستند.

محروم کردن کشاورزان از دریافت این تسهیلات ویژه ، سودی جز هدر رفت منابع زیرزمینی آب شهرستان انار را در پی نخواهد داشت و از این رو می طلبد مسئولین هرچه زودتر برای حل این چالش اساسی ، پیگیری های لازم را از کانال جهادکشاورزی استان کرمان و آقای سعیدی انجام دهند.

لازم بذکر است پروانه بهره برداری آب چاه های کشاورزی شهرستان انار که اراضی شان ملی محسوب میشود کاملا قانونی و مجاز است و این امکان وجود دارد که تسهیلات آبیاری زیرسطحی بر اساس پروانه بهره برداری آب پرداخت شود .

ناگفته نماند در شرایط کنونی جهادکشاورزی بستر ویژه ای را برای تشویق کشاورزان در تغییر روش های آبیاری فراهم کرده است به گونه ای در هرهکتار برای اجرای آبیاری زیرسطحی بیش از ۷میلیون تومان وام بلاعوض به کشاورزان اهدا میشود.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

ح-ا-ا دوشنبه 16 می 2016 - 11:36 ق.ظ

این خبرتون خیلی خوب وخوشحال کننده بودبشرط اینکه پیگیری کنیدکه اراضی انارمثل اراضی اشغال شده شمال کشورنیستند.اوایل انقلاب پس ازحفرچاه به مالکین زمینهای بیابان رانشان دادندوگفتنداین زمینهامال شما.بگیریدوشروع به کشاورزی کنید

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی