دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بپرسیده باشید یا از شما بپرسند که ازدواج خوب است یا بد ؟! و اغلب به شوخی یا جدی جواب این است که ” ازدواج نکن که بدبخت می شوی” …

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بپرسیده باشید یا از شما بپرسند که ازدواج خوب است یا بد ؟! و اغلب به شوخی یا جدی جواب این است که ” ازدواج نکن که بدبخت می شوی”

ولی مطمئن باشید که اگر از یک بانکدار این سوال را بپرسید حتما جوابش این خواهد بود که ازدواج بد است و یکی از مهمترین دلایل این امر هم وام ازدواج است!

به گزارش انارما به نقل از کرمان۱۴۰۰ ؛ این روزها اگر به سایت وام ازدواج بانک مرکزی مراجعه کنید در بند ۲ شرایط عمومی متقاضیان نوشته شده است :” به هر یک از زوجـــین مــبلغ ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد 

ولی اگر به بانک های عامل مراجعه کنید همه آنها تنها ۳۰ میلیون ریال تسهیلات ازدواج پرداخت می کنند که تفاوت آن برای زوجین یک چیزی در حدود ۱۴۰ میلیون ریال خواهد بود که قبلا با آن می شد یک پراید خرید.

وقتی هم که می پرسیم چرا وام ده میلیون تومانی نمی دهید جواب یکی است و آن هم این جمله طلایی و راهگشا: ” بخشنامه آن هنوز نیامده است”

وام ازدواج سه یا ده ، مسئله این است!!!

معاون بانک مرکزی به عنوان مخالف اصلی افزایش سطح وام ازدواج گفته بود: به استناد آمار نمی‌توان سقف وام ازدواج را افزایش داد.اگر قرار باشد به این ۴۵۰ هزار نفری که اکنون در صف قرار دارند و حدود ۸۰۰ هزار نفری که برای امسال به آن اضافه می‌شود وام ۱۰ میلیون تومانی پرداخت کنیم آنگاه رقمی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز داریم، اما در شرایطی که کل موجودی ما در طول سال از محل منابع قرض‌الحسنه پنج هزار میلیارد تومان بیشتر نیست.

پورابراهیمی نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نبود منابع در نظام بانکی گفت که “مدنظر نمایندگان مجلس، استفاده بانک ها از سپرده های قرض الحسنه جاری در اعطای وام قرض الحسنه”، به ویژه وام قرض الحسنه ازدواج است که این در متن ماده مصوب نیز آمده است. در واقع عمده مخالفت بانک مرکزی با ماده مصوب از این جهت است چرا که تا به حال سپرده های قرض الحسنه جاری، به عنوان یک رانت بزرگ در اختیار بانک ها بوده و بانک ها از محل آن سودهای بسیاری کسب می کردند اما طبق این قانون موظف شدند که بخشی از آن را به صورت قرض الحسنه وام بدهند. طبق آمار بانک مرکزی، بانک ها بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری از مردم با نرخ صفر دریافت کردند که برایشان هیچ هزینه ای نداشته و این منابع را با نرخ های بالا وام می دهند و به دلیل خلا قانونی تاکنون و انحصاری که داشته اند، از محل آن کسب سود می کردند. ( نسیم آنلاین)

از سوی دیگر بانک ها از محل سپرده های قرض الحسنه پس انداز که حجم آن ۳۶ هزار میلیارد تومان است، ۳۴ هزار میلیارد تومان آن را به صورت قرض الحسنه وام داده اند اما در کمال ناباوری به گفته مسئولین بانک مرکزی، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از آن را به مدیران و کارکنان خود در شرایطی ناعادلانه وام داده و در این زمینه تخلف کرده اند. پیش از این بانک مرکزی مطرح کرده بود وام‌های اعطایی به کارکنان بانک‌ها لزوما از محل منابع سپرده های قرض الحسنه نیست. البته نرخ های سودی که به این وام ها تعلق می گرفت نرخ سود وام های قرض الحسنه بود. همچنین گزارش ۱۲۸۳۰ مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که شرایط وام قرض‌الحسنه کارکنان بانک‌ها در مقایسه با سایر وام‌های قرض‌الحسنه بسیار متفاوت است. (خبرگزاری مهر)

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار کرمان۱۴۰۰ در رابطه با پرداخت وام ازدواج ۱۰ میلیونی به زوج های جوان گفت : افزایش جمعیت تحت تاثیر مسائل مختلف اقتصادی ،سیاسی و امنیتی است و تامین مالی خانوار ها برای اقشار و دهک های پایین یک شرط ضروری برای افزایش ازدواج است.

وی افزود : متاسفانه بانک ها تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده اند و تنها به سود خود می اندیشند و از این حق عمومی به صورت خصوصی استفاده می کنند در صورتی که بانک ها رکنی از واقعیت هستند و هرگز نمی توانند یک حق خصوصی تلقی شوند.

شیخی بانک ها را در موضع حاکمیت به جامعه دانست و ادامه داد : بانک ها باید در جهت ارتقاء  راهبردهای ملی مشارکت نزدیک و بسیار پررنگ داشته باشد .

کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد : بانک ها نقش بسیار مهمی در جهت سیاست های کلی نظام برای افزایش رشد جمعیت ایفا می کنند لذا تامین وام به خانوارها یک حداقلی است که می توانند بانک ها در اختیار زوج های جوان قرار دهند .

وی با بیان این که اکنون بیش از ۱۲ میلیون جوان در انتظار ازدواج هستند ، بیان کرد : عمده مشکلات این جوان ها برای ازدواج تامین مالی از جمله مسکن ، شغل و هزینه های هنگفت تشکیل خانواده در اوایل زندگی است لذا به جوان ها توصیه می شود که قناعت پیشه کنند و سادگی را بیشتر مد نظر قرار دهند زیرا قرآن کریم می فرماید اگر ازدواج کردید خداوند شما را غنی می کند .

شیخی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دولت را مخاطبین اصلی در امر ازدواج دانست و توضیح داد : اکنون نظام بانکی یک سامانه خودمختاری شده است که با هیچ آهنگی در جهت راهبردهای نظام هماهنگ نمی شود ، از طرفی دیگر باید این افراد در محضر خداوند خجالت بکشند که میلیاردها تومان خرج تخلیه انبار های دو خودرو ساز می کنند که به نحوی وابسته به دولت هستند اما در جهت تامین مالی جوانان آماده ازدواج گامی بر نمی دارند.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد : تامین مالی افراد برای ازدواج توسط بانک ها یک ضرورت است زیرا رشد اقتصاد ملی وابسته به رشد جمعیت و رشد جمعیت وابسته به رشد اقتصادی خانواده هاست و اگر نتوانیم سرمایه اولیه زندگی جوانان و مخصوصا وام های خود اشتغالی برای آن ها را ایجاد کنیم تبعاتی همچون پیری جمعیت را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه اظهار داشت : پیری جمعیت هزینه های سنگین بر دوش دولت و نظام بانکی خواهد گذاشت که این هزینه ها صرف مراقبت از پیران ،تامین بازنشستگان و  سالمندان و مراقبت از آنها خواهد شد، در صورتی که اگر در جهت رشد جمعیت و جوان تر شدن جامعه تلاش شود در واقع یک سرمایه گذاری عمیقی کرده ایم که در آینده متحمل هزینه های سنگین مراقبت از پیران و بازنشستگان نخواهیم شد.

شیخی در پایان افزود : در واقع یک تقابل بین تامین رشد جمعیت و کاهش هزینه های مراقبت از پیری ، افت نیروی کار و افت ارزش افزوده کار وجود دارد زیرا پیران نمی توانند از خود خلاقیت نشان دهند و اگر جمعیت جوان تر شود در جهت افزایش خلاقیت رشد خواهد کرد و رشد اقتصادی هم تسریع می شود.

سهم جوانان از دنیای پسابرجام؛«تقریبا هیچ»

حسن روحانی مدعی است گشایش های اقتصادی فراوانی در دنیای پسابرجام رخ داده است. روحانی هر روز بیشتر از روز قبل در مورد فواید آنچه او از آن به «افتاب تابان» یاد می کند، صحبت می کند. او در نمایشگاه کتاب حتی گفته است، دنیای بعد از برجام با دنیای قبل از برجام تفاوت دارد.

در حالی که امکان تخصیص وام ده میلیونی وجود دارد، معلوم نیست دولت خوشحال از برجام چرا سهم جوانان از قرض الحسنه را به «تقریبا هیچ» رسانده است؟ و چرا ابرهای برجام بر کویر ازدواج جوانان نمی بارد تا چرخ های عدالت اقتصادی هم در کشور بچرخد؟

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی