شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

اخیرا حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار و عضو کمیسیون فرهنگی درمورد اجرایی شدن طرحی خبر داده است که اگر برای رفع مشکل حجاب کارآیی نداشته باشد برای تشدید دوقطبی جامعه بسیار کاراست.

به گزارش ” انارما ” ؛ اخیرا حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار و عضو کمیسیون فرهنگی درمورد اجرایی شدن طرحی خبر داده است که اگر برای رفع مشکل حجاب کارآیی نداشته باشد برای تشدید دوقطبی جامعه بسیار کاراست. در ویدئویی که از صحبت‌های جلالی منتشر شده است او با بیان این عبارت که هزینه بدحجابی و بی‌حجابی را در کشور بالا خواهیم برد، می‌گوید: «اصلا اینها فهمیدند که طرح عفاف و حجاب در کشور می‌خواهد اجرا شود و اثرگذار است، به خاطر همین این بازی‌ها را درآوردند. لذا از این طرح عقب‌نشینی نخواهد شد. عقب‌نشینی از طرح عفاف و حجاب عقب‌نشینی از جمهوری اسلامی است. عقب‌نشینی از باورها و ارزش‌های دینی است. عقب‌نشینی از اسلام و احکام اسلام است. حجاب از ضروریات دین است. منکر او مرتد است. طرح خیلی خوبی تهیه شده و هماهنگی خوبی بین وزارت کشور و نیروی انتظامی و قوه قضائیه صورت گرفته و عده‌ای مانع هستند و موانعی را ایجاد کردند. نمی‌توانیم از این اصل اصیل اسلامی دست برداریم، لذا این قانون به حول و قوه الهی در یکی دو هفته آینده اجرایی می‌شود و خبرش هم به شما می‌رسد.» جلالی این اظهارات پرایراد و تنش‌زا را در حالی در جمعی مطرح می‌کند که بعید به نظر می‌رسد با همان صراحت بتواند حتی مدل سانسورشده آن را در خیابان‌های کلان‌شهرها تکرار کند و این یعنی جامعه کاملا متکثر است.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس در واکنش به اظهارات دادستان کل کشور مبنی‌بر تعطیلی گشت ارشاد می‌گوید: «حتما نباید گشت ارشاد باشد؛ ۲۰ سال است که گشت ارشاد نداریم، بلکه پلیس امنیت اخلاقی داریم. درمجموع حجاب وجود دارد، اما روش و شیوه دعوت به آن تغییر کرده است. منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی‌حجاب اعلام شود که شما حجاب را رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم، بعد هشدار و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود.»

اما حرف ما این است جناب حجت الاسلام والمسلمین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس ؛ بسیاری از مردمی که بدون حجاب در انظار عمومی حاضر می‌‌شوند اساسا دعوای تئوریکی با مقوله حجاب ندارند اما مشکلات اقتصادی و ایرادات ساختاری را از نزدیک لمس کرده و برای بروز مخالفت خود یک نماد ظاهری را انتخاب می‌‌کنند. در چنین فضایی اولین اصل برای حاکم کردن فضای فرهنگی مطلوب رفع ریشه‌‌‌های اصلی آن است تا در نتیجه آن قدرت ارتباط‌‌‌‌گیری و ایجاد مفاهمه حاکمیت برای حاکم کردن ارزش‌های فرهنگی افزایش یابد. مسئولان کشوری نیز با درک این واقعیت صحبت از اصلاح برخی رویه‌‌ها را به میان آورده‌‌اند اما وعده‌هایی که مسئولان امر برای ایجاد اصلاحات ساختاری تاکنون داده‌اند زمانی می‌‌تواند در جامعه ایجاد امید کند که اقدامات و اظهارات متناقض با چنین وعده‌هایی دیده و شنیده نشود. در شرایطی که تعطیلی گشت ارشاد و شعارهای اصلاح ساختاری مسئولان نشان می‌‌دهد در بدنه اجرایی نسبت به حساسیت افکار عمومی به برخورد های امنیتی درکی مناسب ایجاد شده است اظهارات برخی چهره‌‌های تریبون‌‌‌‌دار مبنی‌بر تداوم رویه‌‌های موجود و حتی تشدید آن باعث ضایع شدن تلاش‌‌‌‌های افرادی می‌‌شود که سعی در افزایش میزان امید در جامعه دارند. اظهاراتی مشابه آنچه شما مطرح کرده اید باعث می‌‌شود موج اصلاحی که بدنه اجرایی از خود ساطع می‌‌کند به‌‌‌‌درستی توسط بدنه منتقد دریافت نشده و امید به اصلاح رویه‌‌ها کمرنگ شود.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی