دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

زیارتگاه بشرابن حارث معروف به* بشرحافی *عارف بالله و سالک الی الله و توبه کننده نزد ولی الله امام موسی ابن جعفر ، در شهرستان انار

زیارتگاه بشرابن حارث معروف به* بشرحافی *عارف بالله و سالک الی الله و توبه کننده نزد ولی الله امام موسی ابن جعفر ، در شهرستان انار

۱- این عارف نامی ،به فرمایش استاد شهید آیت الله مطهری در کتاب *خدمات متقابل اسلام و ایران * از عرفای قرن دوم هجری می باشد.
۲-ایشان اصالتا اهل مرو و ایرانی بوده که مدتی در عراق می زیسته است.
۳-تولدش ۱۵٠(ه – ق) و فوتش دهم محرم سال ۲۲۷(ه-ق) بوده، لذا از قدیم الایام مردم انار عصر(دهم محرم) روز عاشورا که سالروز ارتحال بشرحافی است مقید بودند به این زیارتگاه مراجعه و آخرین عزاداری ها را انجام میدادند.
۴-مورخ مشهور استان کرمان مرحوم باستانی پاریزی در *کتاب جغرافیای کرمان* وقتی از این زیارتگاه نام می برند به صراحت میفرمایند:
(ایشان از معاصران امام حق، حضرت صادق(ع) بشمار میروند و بشرآباد مزرعه ای است که وقف آن مزار است.)
۵- مورخ گرانقدر مرحوم آیت الله علی فلسفی نیز از مشهد مقدس در کتاب * مزارات جهان* معتقد است این بارگاه متعلق است به بشرحافی معروفی که در عهد امام هفتم می زیسته است. و در جریان مهاجرتش به ایران در روستایی ساکن شد که از آن به بعد، آن را *بشرآباد* نامیدند.
۶-در کتاب* جغرافیای اسامی دهات کشور* آمده است:
در قریه بشرآباد بقعه ای است که از گچ و آجر ساخته شده است که تاریخ بنای مزبور را به بیش از۸۰۰ سال قبل نسبت میدهند.

۷-در کتاب* زیارتگاههای رفسنجان *بشرحافی را هم عصر با شهادت امامزاده محمد صالح می دانندو مینویسد که بشرحافی هرروز در جوار قبر امامزاده حاضر می شد و به ایشان متوسل میشد.
ضمنا شجره نامه امامزاده محمد صالح نیز گویای اینست که این امامزاده شهید در جریان یکی از قیامهای علویون در این منطقه بدست کسانیکه تفکر خوارجی داشتند به شهادت میرسد و تاریخ این شهادت با دوران استقرار بشرحافی در این منطقه کاملا تطبیق دارد.
۸- چون شب چهارشنبه در عرف، متعلق به امام موسی ابن جعفر هست و بشرحافی معروف هم در نزد این امام همام توبه کرده وبه مقام اولیاءاللهی نائل میشوند. لذا مردم انار از قدیم الایام تا به امروز،‌ شبهای چهارشنبه به زیارتش می روند.
۹-بشرحافی معروف در سن۷۷سالگی که پیرمردی بودند از دنیا میروند و مردم انار از او بعنوان (پیر مراد) یاد

🔸️ البته قبوری بنام* بشر حافی* در بغداد و ایران هست ولی بنا به مستندات فوق این آرامگاه متعلق و منسوب به بشرحافی معروف می باشد ودر نزد مردم از قداست خاصی برخوردار بوده و به نیت همان بشرحافی معروف این آرامگاه را زیارت می کنند. کما اینکه بعنوان نمونه حضرت زینب هم دو بارگاه در سوریه و مصردارد و هردو بارگاه در نزد مردم از قداست خاصی برخوردار است.

لینک مرتبط و مستنداتی دیگر :

سومین جاذبه گردشگری انار/معرفی زیارتگاه بشرحافی+گزارش تصویری

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی