دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

رئیس پیشین اتحادیه فرش دستباف انار: به من گفتند پروانه آرایشگری می‌دهند که خودم هم عضو اتحادیه باشم

به گزارش ” انارما ” ؛ احمدی تهرانی رئیس پیشین اتحادیه فرش دستباف انار در گفت و گو با کرمان نو گفته: با قانون جدید باید ۵۰ پروانه کسب داشت تا بتوان یک اتحادیه تشکیل داد که این قانون در شهرستانی که کلاً ۷ تولیدکننده فرش دارد، خنده‌دار است.

اتاق اصناف شهرستان انار طبق گفته رئیس پیشین اتحادیه فرش دستباف تصمیم گرفته که تولیدکنندگان فرش را کنسل کنند : «اتحادیه ما زیر نظر صنف آرایشگران و خیاطان است و اکنون آرایشگران برای ما در شهرستان تصمیم می‌گیرند.» اما سنخیت فرش با آرایشگری چیست و دلیل قرارگرفتن فرش در این رشته چه بوده؟ این سؤالی است که احمدی تهرانی پاسخ را این‌گونه می‌دهد:
«رئیس اتاق اصناف شهرستان گفته است؛ چون بافنده‌ها بیشتر زن هستند و تعداد زنان در سطح آرایشگری بیشتر است، فرش هم برود زیر نظر اتحادیه آرایشگران و بعد هم فرماندار موافقت کرده است. به من هم گفتند پروانه آرایشگری می‌دهند که خودم هم عضو اتحادیه باشم و کارهای فرش را انجام دهم.»

طبق گفته مهدی احمدی تهرانی، رئیس پیشین اتحادیه فرش دستباف انار از این ۴ هزار نفر کمتر از هزار نفر بیمه هستند و این شهرستان دیگر اتحادیه فرش ندارد و زیر نظر صنف آرایشگر و خیاط است.

طبق توضیحات احمدی تهرانی، ۲۷۳ نفر از بافندگان بیمه تأمین اجتماعی هستند و ۷۰۰ نفر هم بیمه روستایی و عشایری شدند. فقط بحث بیمه نیست با دستورالعمل‌های جدید عملاً اتحادیه فرش دستباف در این شهرستان و همایش‌های سالانه‌ای هم که برای بافندگان بومی برگزار می‌شده، کنسل شده است.

۴ هزار نفر از جمعیت ۳۷ هزارنفری انار بافنده هستند. برخلاف بافندگان کشکوییه و نوق که قالی یزدی می‌بافند، اینجا هنوز قالی کرمانی حرف اول را می‌زند، از هر ۱۰ نفر یک نفر فرش کرمان می‌بافد. بی‌آبی بافندگان را دوباره به‌پای دار قالی برگردانده و تعداد بافندگان طی ۴ سال از ۲ هزار نفر به ۴ هزار نفر رسیده؛ اما کم‌لطفی دولتی‌ها و قوانین دست‌وپای فرش این شهرستان را بسته. طبق گفته مهدی احمدی تهرانی، رئیس پیشین اتحادیه فرش دستباف انار از این ۴ هزار نفر کمتر از هزار نفر بیمه هستند و این شهرستان دیگر اتحادیه فرش ندارد و زیر نظر صنف آرایشگر و خیاط است.

مهدی احمدی تهرانی، مدیرعامل این اتحادیه و فردی که تولیدکننده برتر استان در سال ۹۶ و رئیس پیشین اتحادیه فرش دستباف بوده معتقد است برخلاف سایر نقاط کرمان، بافندگی فرش در انار سرپا است. انار ۷ تولیدکننده قوی در زمینه فرش دارد. قطب تولید پسته که بعد از بی‌آبی‌ها و کاهش عملکرد محصول پسته، پسته چینان را از باغات پسته به‌پای دار قالی برگرداند. نسبت به ۴ سال قبل آمار بافندگان از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به بیش از ۴ هزار نفر رسیدند. فقط هزار و ۳۰۰ نفر از این بافندگان زیر نظر شرکت‌تعاونی فرش گل‌آذین انار است .

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی